SKOLETILBUD – SPECIALUNDERVISNING

Målgruppe

Vores skoledagbehandlingstilbud  er beliggende i Herlev. Målgruppen er elever i aldersgruppen 13-18 år, der er psykisk sårbare og har behov for individuelt tilrettelagt undervisning i en miljøterapeutisk ramme. Det kan dreje sig om elever med angst, OCD, autismespektrumforstyrrelser, spiseforstyrrelser, opmærksomhedsforstyrrelser eller personlighedsforstyrrelser. 

Det kan være elever, der efter børnepsykiatrisk udredning har brug for et mere specialiseret undervisnings- og behandlingstilbud. Det kan også dreje sig om elever, der grundet sociale, familiære eller psykiatriske problemer ikke har haft en regelmæssig skolegang i en længere periode, og som har brug for hjælp til at genoptage en regelmæssig skolegang og indhente det forsømte fagligt og socialt. 

 

Undervisningen

Undervisningen er på grundskoleniveau med udgangspunkt i grundfagene dansk, matematik, geografi, samfundsfag og engelsk og er individuelt tilpasset den enkelte elevs faglige niveau, styrkeområder, eventuelle diagnoser og særlige udfordringer. 

Didaktisk betyder dette, at elevens undervisning tilrettelægges præcist sådan, at den giver størst muligt fagligt og personligt udbytte for den enkelte elev. Hver enkelt elev har i de enkelte fag sin egen elevplan, og ud fra disse planer evalueres undervisningen løbende, og eleverne får feedback på deres faglige udvikling og deltagelse. 

De enkelte fag har årsplaner, som beskriver det præcise indhold, der skal arbejdes med i løbet af skoleåret. Idrætsakademiet vægter det faglige højt. Derfor deltager eleverne i løbet af skoleåret i terminsprøver for at få erfaring med prøver, og de ældste af eleverne evalueres så vidt muligt med Folkeskolens Afgangsprøve. 

Lærerne på Idrætsakademiet er uddannede folkeskolelærere eller på universitetsniveau, og der er pædagogisk uddannet personale til stede omkring undervisningen.

 

Hverdagen på Idrætsakademiet

Skoledagen begynder med fælles morgenmad kl. 8.30 og slutter kl. 14.00. Eleverne har alle et præcist og gennemskueligt skema, så de kender dagens struktur.  

Flere elementer går dagligt eller ugentligt igen på skemaet. Der er dagligt morgenmad og frokost, hvor elever og personale sammen spiser et sundt måltid. 

Måltiderne er et fælles samlingspunkt, hvor der drøftes nyheder fra mediebilledet eller andre aktuelle samfundsforhold. Måltiderne bruges desuden til at give eleverne sundere og mere regelmæssige kostvaner og medvirker til, at de har energi til skoledagen. 
Det sociale samvær omkring måltidet er også med til at skabe et godt fællesskab eleverne imellem.  

Fysisk aktivitet er også en stor del af hverdagen på skolen, og indholdet er ligesom den øvrige undervisning og behandling tilrettelagt efter den enkelte elevs behov og niveau. Det er vores erfaring, at fysisk aktivitet har positiv virkning på forskellige psykiatriske tilstande og på elevernes trivsel, koncentration, selvværd, sociale færdigheder og døgnrytme. 

Vi har regelmæssigt fysisk træning i fitnesscenter og rideterapi samt varierende andre former for idræt som badminton, zumba eller svømning. Hver onsdag er der et særligt tema, der understøtter forskellige punkter i udviklingsplanerne. 

Det kan være et besøg på et museum, en idrætsaktivitet eller et tema om impressionisme. Her er der mulighed for ud over de faglige mål at udvikle de sociale og personlige kompetencer, transporttræning og træne i at være nye steder. 

Kreative aktiviteter er ligeledes en naturlig del af ugens skema.

Aktuelt

Ny eSportlinje
Læs mere »

Bo-selvprojekter og akutbolig i Idrætsakademiets regi Læs mere »


Sundhedsminister Astrid Krag var på besøg hos Idrætsakademiet

Astrid Krag på besøg hos Idrætsakademiet

Læs Herlev Bladets omtale af besøget (pdf) » 
Se billeder fra besøget »
 
Ressourceforløb på Idrætsakademiet – Center for Ungdomspsykiatri & Recovery
For unge og yngre voksne mellem 18 og 30 år med psykiatriske lidelser.
Læs mere »

Behandling  og udredning

Vi er eksperter i unge med psykiske vanskeligheder og psykiatriske lidelser. Et behandlingsmiljø, der er præget af en ikke-klientgørende og afstigmatiserende tilgang. For private, opholdssteder, kommuner mm.
Mik Adsersen. Psykiater.
Yvonne Korsholm. Speciallæge i børne- og ungdomspsykiatri.
Torben Andersen. Psykolog, cand.psych.aut. Speciale i neuropsykologi og kognitiv terapi.
Malene Sundorph. Cand.psyk.aut
Julie Rysgaard Tamakloe. Cand.psyk.